-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:15025 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

حالت تشنج چيست و چگونه ايجاد ميشود؟

تشنج يا صرع را مي توان به عنوان آشفتگي زودگذر، طغيان و حمله شديد واكنشوري مغز تعريف كرد كه به طور ناگهاني آغاز و به طور خود به خود متوقف مي گردد. از هر هزار كودك دبستاني چهار تا شش نفر به اين بيماري مبتلا هستند. از نظر علت شناسي، صرع را بايد به دو گروه تقسيم نمود:

1ـ صرع اوليه: در اين دسته عارضة آسيب شناختي در مغز مشهود نيست يا به بيان ديگر: علت شناخت شده اي ندارد، ولي توارث اهميتي خاص دارد.

2ـ صرع ثانويه: در اين نوع صرع، عامل وراثتي كم تر مؤثر است و عوامل زير اهميت دارد: غده هاي مغزي، آسيب هاي وارده به مغز و بيماري هاي عفوني.

صرع انواع مختلفي دارد:

1ـ صرع بزرگ. اين صرع سه مرحله دارد:

الف) مرحلة انقباضي: در بسياري از موارد شخص ناگهان فريادي مي كشد و بلافاصله روي زمين مي افتد و تمام عضلات ارادي بدن دچار انقباض مي گردند. بدن مانند چوب خشك ميشود و بيهوشي عارض مي گردد و ضربان قلب و فشار خون افزايش مي يابد. اين مرحله حدود سي تا شصت ثانيه طول مي كشد.

ب) مرحلة تشنج و لرزش: بعد از مرحلة انقباض، فرد وارد مرحلة تشنج و لرزش ميشود. در اين مرحله تمام عضلات ارادي دجار انقباض هاي مكرر مي گردد. تنفس نامنظم و صدادار شده و كف زيادي از دهان بيمار خارج مي گردد. در اين زمان بي اختياز ادرار دست ميدهد.

اين مرحله در حدود چهل ثانيه طول مي كشد.

ج) مرحلة آرامش: پس از مراحل فوق، فرد به حالت اغما يا نيمه اغما مي افتد و تمام عضلاتش سست مي گردد. اين مرحله يك تا دو دقيقه طول مي كشد و فرد به هوش مي آيد.

2ـ صرع كوچك: اين نوع صرع در كودكان ديده ميشود. اين نوع داراي دو علامت است:

الف) توقف كوتاه مدت در فعاليتي كه كودك در حال انجام آن است.

ب) حالت مات شدگي:كودك براي چند لحظه بدون هدف به يك نقطه خيره ميشود و يا اين كه چشمانش به طرف بالا منحرف شده، پلك مي زند.

3ـ صرع رواني حركتي: اين نوع صرع داراي دو علامت است:

الف) علامت رواني: در اين حالت معمولاً تفكر فرد مختل مي گردد و احساس هايي نظير خواب ديدن و رؤيا به فرد دست ميدهد.

ب) علامت حركتي: فرد هنگام بروز جمله، بدون آن كه متوجه باشد، حركاتي انجام مي دهد، مثلاً بدون اراده شروع به بيرون آوردن لباس هاي خود ميكند و يا اين كه بدون علت به دور اطاق مي چرخد و يا صندلي هاي اطاق را جمع كرده، همه را در يك نقطه مي گذارد.

براي تشخيص اين بيماري، مطمئن ترين راه، گرفتن نگاره الكتريكي مغز EEG ميباشد. اين بيماري امروزه در بيش از 80 درصد قابل در مان و يا حداقل قابل كنترل است. درمان صرع بر اساس دارو درماني است. در كنار دارو آرامش محيط نقش مهمي دارد.1[1]

براي اطلاع بيشتر مي توانيد كتاب بيماري مغز و اعصاب از داريوش سليماني انتشارات دانش پژوه را مطالعه فرماييد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.